Ingolstadt/Paryż, 1 października 2014 r. Szybki, sportowy, czteromiejscowy i pięciodrzwiowy samochód – na Paryskim Salonie Motoryzacyjnym Audi prezentuje model TT Sportback concept. Wygląd zewnętrzny tego studyjnego auta nawiązuje do klasycznego TT, ma jednak nową, wydłużoną formę. Pojazd napędzany jest wysokiej mocy jednostką 2.0 TFSI, generującą moc 294 kW (400 KM).
„Model TT to jedna z ikon stylistyki motoryzacyjnej, stworzonych przez Audi w ostatnich dwudziestu latach” – mówi prof. dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu Audi AG ds. rozwoju technicznego. „W tym czasie powstało też wiele naszych sportowych i bardzo eleganckich aut pięciodrzwiowych, m.in Audi A5 Sportback czy Audi A7 Sportback. Studyjne Audi TT Sportback concept łączy obie te koncepcje, tworząc w efekcie nowy model potencjalnej rodziny TT“.
Audi TT Sportback concept fascynuje mocą 294 kW (400 KM), płynącą za pośrednictwem siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic do stałego napędu na cztery koła quattro. Auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Zaawansowane technicznie podwozie i nisko umieszczony punkt ciężkości zapewniają wysoką dynamikę podczas manewrów. Karoseria zbudowana jest z wielu lekkich komponentów z aluminium. Wiązkę światła laserowego, razem z diodowym światłem drogowym, zintegrowano w ramach jednej lampy reflektorowej – ta innowacja czterech pierścieni znacznie podnosi poziom bezpieczeństwa podczas jazdy w ciemnościach.
W eleganckim wnętrzu modelu studyjnego, na pierwszy plan wysuwa się Audi virtual cockpit, którego 12,3-calowy monitor zastąpił tradycyjne wskaźniki i monitor MMI. Wyświetlane na nim grafiki mają doskonałą jakość, a kierowca może wybrać między kilkoma trybami widoku. Regulator obrotowy terminalu MMI ma powierzchnię reagującą na dotyk, która służy do wprowadzania znaków i podawania komend przy pomocy gestów – podobnie jak to się dzieje w smartfonach. Elementy obsługi klimatyzacji umieszczono w nawiewach.
Stylistyka zewnętrzna
Pięciodrzwiowe Audi TT Sportback concept ma 4,47 m długości, 1,89 m szerokości i 1,38 m wysokości. Rozstaw osi to 2,63 m. Pojazd koncepcyjny jest dłuższy od seryjnego, nowego TT o 29 cm, a rozstaw osi posiada większy o 12 cm. Samochód jest również o 6 cm szerszy, ale za to o 3 cm niższy.
Karoseria w czerwonym kolorze Mars to emanacja siły i elegancji. Niezwykle precyzyjnie poprowadzone linie obiegają wypukłe powierzchnie, a płaską i przeszkloną górną część pojazdu osadzono na mocnej bryle karoserii. Całość bazuje na formalnych założeniach stylistycznych nowego Audi TT, tworzy jednak zupełnie nową sportową, napiętą i pełną emocji rzeźbę.
Z przodu Audi TT Sportback concept dominują wyraźne linie poziome, potęgujące wrażenie sportowej szerokości. Pojedynczo obramowana osłona chłodnicy Singleframe, którą u dolnego brzegu ozdobiono napisem quattro, jest bardziej płaska i szersza niż w dwudrzwiowym coupé. Jej kratownica o strukturze plastra miodu ma kolor ciemnego aluminium.
Krawędzie osłony Singleframe przechodzą w przetłoczenia biegnące przez maskę silnika i nadające jej sportowych konturów. Stylistyka – w sposób typowy dla Audi – jest bardzo skoncentrowana. Wszystkie linie i powierzchnie samochodu koncepcyjnego są ze sobą w logiczny sposób powiązane.
Duże, wyraziste wloty powietrza to charakterystyczny element stylistyki Audi TT Sportback concept. Otoczone wyraźnie zarysowanymi obramowaniami wloty, sprawiają wrażenie jakby wydzielonych figur geometrycznych, w których umieszczono kratownice o strukturze plastra miodu. Łączy je trzeci, płaski wlot umiejscowiony poniżej osłony Singleframe. Jego kształt wyostrza wygląd pojazdu i równocześnie poprawia aerodynamikę.
Kolejny, typowy dla modeli TT element stylistyczny to zaprojektowane na nowo reflektory z dzielącymi je listwami, tworzącymi jedyny w swoim rodzaju kontur świateł do jazdy w dzień. W światłach drogowych z kolei, zastosowano technikę laserową. Moduł składający się z czterech mocnych diod zamontowany w reflektorze, wytwarza snop światła o zasięgu kilkuset metrów. Światło laserowe, które uaktywnia się powyżej prędkości 60 km/h, uzupełnia światło diodowe. To ogromna korzyść dla kierowcy, poprawiająca znacznie widoczność i bezpieczeństwo. Specjalna kamera rozpoznaje innych uczestników ruchu drogowego i dba o to, aby światła ich nie oślepiały.
Kierunkowskazy ze zdynamizowanym sposobem sygnalizowania, montowane również w diodowych światłach tylnych, podkreślają całościową koncepcję oświetlenia pojazdu. Zbudowane są one z szeregu pojedynczych diod, zapalających się po kolei od środka do zewnątrz i wskazujących kierunek skręcania.
Patrząc na ten koncepcyjny pojazd z boku, wyraźnie widać jego silne konotacje z seryjnym modelem TT. Audi TT Sportback concept prezentuje się na drodze niczym atleta. Jego zwisy są krótkie. Wystające na trzy centymetry z powierzchni karoserii półkoliste przetłoczenia wnęk kół, wyglądają niczym nałożone nań figury. Przednie przetłoczenia przełamują krawędź maski silnika, która przechodzi dalej w ostro zarysowaną linię Tornado, przebiegającą aż do tyłu pojazdu.
Również szerokie progi łączące ze sobą optycznie wnęki kół, podkreślają sportowy charakter i szerokość pojazdu. Lusterka boczne, ze swymi kanciastymi obudowami, osadzono w sposób typowy dla samochodu sportowego, na drzwiach. Z tyłu, po prawej stronie karoserii, znajduje się okrągła pokrywa wlewu paliwa – kolejna charakterystyczna cecha modeli TT.
Mocne ramiona boków karoserii są podporą dla wyciągniętej w tył górnej części przedziału pasażerskiego. To element stylistyczny wspólny dla wszystkich modeli typu Sportback – podobnie wyglądają np. A5 Sportback czy A7 Sportback. Niemal płasko położony słupek C w elegancki sposób przechodzi w ramiona. Tył pojazdu jest kompaktowy i smukły. Mocno zaokrąglone narożniki tylnych szyb przywodzą na myśl pierwszą generację TT.
Tył nowego Audi TT Sportback concept, ze swoimi pięcioma poziomymi liniami podkreślającymi szerokość, jest skupiony i wygląda niczym wyrzeźbiony. Homogeniczne światła tylne z pionowymi listwami świetlnymi – wyraźna inspiracja modelem R18 – tworzą osobne struktury. Łączy je mocno zarysowana listwa biegnąca brzegiem pokrywy bagażnika. Powierzchnia przeznaczona pod tablicę rejestracyjną kryje się jakby w cieniu spoilera. Dwie duże, eliptyczne końcówki rur wydechowych umieszczono w powierzchni dyfuzora i również połączono listwą.
Wnętrze
Kierowca i pasażerowie Audi TT Sportback concept wsiadają do pojazdu przez drzwi, które wokół szyb nie mają ramek. Wnętrze otula ich niczym sportowy skafander. Bezkompromisowy charakter sportowego Audi TT łączy się tu z funkcjonalnością pięciodrzwiowej limuzyny. Smukłe aplikacje w desce rozdzielczej i w drzwiach oraz długa konsola środkowa przebiegająca przez całą długość wnętrza tylko ten fakt podkreślają. Ręcznie wykonywane przeszycia zdobią całą konsolę, od przodu aż do bagażnika, nadając wnętrzu sportowej elegancji. Także w podsufitce przebiega elegancko zarysowana linia, podkreślająca długość auta. Supersportowe fotele ze zintegrowanymi zagłówkami są mocno wyprofilowane i regulowane.
Z tyłu, na pojedynczych fotelach ze zintegrowanymi zagłówkami jest dość miejsca dla dwóch osób. Między siedzeniami znajdują się praktyczne schowki i wygodny podłokietnik. Oparcia można złożyć, by dzięki temu przewozić w bagażniku duże przedmioty.
Napięty przebieg linii we wnętrzu pojazdu studyjnego to zapożyczenie z seryjnego TT. Tablica rozdzielcza od góry przypomina powierzchnię nośną skrzydła samolotu. Pięć okrągłych nawiewów powietrza przywodzi na myśl silniki lotnicze. W ich osiach znajdują się regulatory ogrzewania siedzeń, obiegu powietrza, temperatury, kierunku i siły nawiewu. Rezygnacja z klasycznej jednostki obsługi klimatyzacji i z monitora MMI, umożliwiła nadanie tablicy rozdzielczej smukłej i lekkiej formy, koncentrującej się na kierowcy.
Audi virtual cockpit zastąpił tradycyjne, analogowe instrumenty i centralny monitor MMI. Kierowca może wybrać jeden z kliku trybów widoku 12,3-calowego wyświetlacza o wysokiej rozdzielczości. Audi virtual cockpit obsługuje się za pomocą wielofunkcyjnej kierownicy lub terminalu MMI. Pole dotykowe na okrągłym pokrętle służy do wprowadzania znaków i przetwarza gesty wykonywane przy pomocy kilku palców. Dzięki temu, kierowca może powiększać i pomniejszać mapy w sposób znany ze smartfonów.
By podkreślić sportową elegancję wnętrza Audi TT Sportback concept, wykorzystano materiały najwyższej jakości. Tablica rozdzielcza i górna część obudowy drzwi utrzymane są w kolorze ciemnej, grafitowej szarości. Podłokietniki w drzwiach, konsola tunelu środkowego i fotele obito nową, miękka skórą w barwie beżowego pergaminu. Skóra ta ma wyjątkowo naturalny wygląd i mieni się jedwabistym połyskiem. Podłokietniki w drzwiach pokryte są tkaniną Alcantara, także w kolorze beżowego pergaminu. Obicia siedzeń ozdobiono szwem w formie rombów, a ich boki mają specjalne wstawki ozdobne z ciemnoszarej skóry, które dzięki specjalnej technice szwu przyszyto czerwoną nicią.
W tablicy rozdzielczej i w obudowie drzwi umieszczono ozdobne panele w kolorze ciemnego aluminium. Taką samą barwą mienią się klamry po bokach siedzeń i ozdobne pierścienie okalające nawiewy. Czarne dywaniki z podgumowanego materiału, który wyściela także bagażnik, dopełniają paletę zastosowanych tu kolorów i materiałów.
Napęd
Dwulitrowy silnik TFSI w Audi TT Sportback concept budzi swoimi osiągami prawdziwy podziw. Przy 6400 obr./min generuje moc 294 kW (400 KM) – 147 kW (200 KM) na litr pojemności skokowej. Czterocylindrowa jednostka, w przedziale od 2400 do 6000 obr./min, przekazuje na wał korbowy moment obrotowy 450 Nm, a 300 Nm osiąga już przy 1900 obr./min. Średnie zużycie paliwa ogranicza się do 7 litrów na 100 km. Emisja dwutlenku węgla to 162 g na km.
Zamontowany tu turbodoładowany silnik z bezpośrednim wtryskiem, to jednostka z produkowanej przez Audi rodziny EA 888, stąd zastosowano w nim szereg najnowocześniejszych rozwiązań technicznych. Wałki rozrządu z możliwością przestawienia krzywek wlotu i wydechu oraz system zmiennych faz rozrządu Audi valvelift system, zmieniający na dwa sposoby skok zaworów wydechowych, zapewniają dobre wypełnienie komór spalania. W zakresie obciążeń częściowych, wtrysk bezpośredni FSI jest uzupełniany przez wtrysk pośredni do kolektora dolotowego. Zintegrowany z głowicą silnika kolektor wydechowy to ważny element systemu zarządzania temperaturą. Za sterowanie nim odpowiada wydajny moduł zaworu tarczowego, regulujący przepływ cieczy chłodzącej.
By mu zapewnić wysoką moc, silnik 2.0 TFSI poddano daleko idącym modyfikacjom. Zastosowano w nim m.in. aluminiowe tłoki ze zintegrowanym kanałem chłodzącym i wał korbowy z najtwardszej, kutej stali. Skrzynia korbowa wykonana jest z nowego, bardzo twardego stopu. Głowicę silnika dostosowano do podwyższonego przepływu gazów. Nowo zaprojektowana turbosprężarka wytwarza do 1,8 bara względnego ciśnienia ładowania, a turbina sprężarki charakteryzuje się wysoką prędkością obrotową.
Czterocylindrowiec fascynuje swoją ekstremalną dynamiką. Jednostka z wtryskiem bezpośrednim i doładowaniem przyspiesza Audi TT Sportback concept od 0 do 100 km/h w 3,9 sekundy. Motor szybko reaguje na dodawanie gazu i osiąga graniczną prędkość obrotową przy 7200 obr./min. Przy rosnącej liczbie obrotów i zwiększającym się obciążeniu, jego dźwięk staje się jeszcze głębszy.
Siły napędowe przesyłane są z silnika do kompaktowej, siedmiostopniowej automatycznej skrzyni biegów S tronic, której konstrukcję oparto o koncepcję trzech wałków i która pozwala na bezpośrednią zmianę biegów w setnych częściach sekundy. Kierowca może obsługiwać dwusprzęgłową przekładnię korzystając z dwóch programów automatycznych lub zmieniać biegi samodzielnie, za pomocą manetek przy kierownicy.
Siły napędowe na jezdnię przenosi stały napęd na cztery koła quattro. By optymalnie rozłożyć ciężar, elektronicznie sterowane sprzęgło płytkowe z napędem hydraulicznym umieszczono przy tylnej osi. Napęd quattro rozdziela momenty napędowe między osiami, aktywnie je dopasowując w tysięcznych częściach sekundy, co przyczynia się do dynamicznego zachowania pojazdu.
Podwozie
Kompetencje techniczne koncernu z Ingolstadt, kryjące się za nowym Audi TT Sportback concept, znalazły swe odzwierciedlenie również w podwoziu. Przednie zawieszenie to konstrukcja McPhersona. Jego aluminiowe elementy redukują ciężar masy nieresorowanej. Czterowahaczowa oś tylna może niezależnie od siebie przejmować siły wzdłużne i poprzeczne.
Duże koła mają średnicę 21 cali, a opony rozmiar 255/30. Cztery tarcze hamulcowe o rozmiarze 18 cali utrzymane są stylistyce wave, również znacznie redukującej wagę.
Panowanie nad samochodem ułatwia elektroniczny system stabilizacji toru jazdy ESC. W obszarze granicznym, podczas pokonywania zakrętów, uaktywnia się jego funkcja dodatkowa – selektywne sterowanie rozkładem momentów napędowych pomiędzy kołami. System ten delikatnie przyhamowuje odciążone koła znajdujące się po wewnętrznej stronie zakrętu, kierując moment napędowy do kół zewnętrznych. Dla kierowcy oznacza to bardziej neutralne zachowanie pojazdu, lepszą stabilność i trakcję.
Karoseria
Decydującą rolę dla zachowania w Audi TT Sportback concept zasady lekkiej konstrukcji odgrywa karoseria stworzona na bazie modułowej poprzecznej budowy płyty podłogowej (MQB). Przednią część karoserii w całości wykonano ze stali. Podłoga przedziału pasażerskiego zawiera elementy z twardych, hartowanych stopów stali, które dzieki swej niezmiernej wytrzymałości mogą mieć cienkie ścianki, a tym samym mniej ważyć. Górna część przedziału, blachy pokrywające karoserię oraz drzwi i pokrywy wykonano z aluminiowych półproduktów: odlewanych węzłów, wytłaczanych profili i blach.
Dzięki takiej koncepcji budowy kompozytowej, karoseria odzwierciedla najnowszy stopień rozwoju Audi Space Frame (ASF). Jej hybrydowa konstrukcja sprawia, że ów pojazd studyjny ma nisko położony środek ciężkości – co jest idealne dla sportowej jazdy.