Audi A7 Sportback

Sportowe oblicze Audi w klasie luksusowych limuzyn.

 

A7 Sportback wyraźnie odzwierciedla nowy język stylistyczny Audi i spełnia stylistyczne obietnice zawarte w serii pojazdów studyjnych prologue. Czterodrzwiowe coupé jest bardzo progresywne i wyznacza nowe standardy w klasie luksusowych limuzyn. Ucieleśnia zupełnie nowy styl Gran Turismo – z dynamicznym przebiegiem linii, kompleksową cyfryzacją, sportowymi doświadczeniami z jazdy i z koncepcją uniwersalnej przestrzeni.

 

Dynamika w najlepszym stylu: stylistyka zewnętrzna

Stylistyka zewnętrzna A7 Sportback jest odzwierciedleniem nowego języka stylistycznego zaprezentowanego przez Audi w serii pojazdów studyjnych prologue i wdrożonego do produkcji seryjnej wraz z  Audi A8. Duże powierzchnie, ostre krawędzie i atletycznie napięte linie, praktycznie z każdej perspektywy podkreślają dynamikę i progresywność  A7.

Osłona chłodnicy Singleframe – w porównaniu do Audi A8 szersza i niżej umiejscowiona, wąskie reflektory, wloty powietrza o wyrazistych konturach oraz płaski przód pojazdu, już na pierwszy rzut oka sygnalizują sportowego ducha Gran Turismo. Reflektory są dostępne w trzech wariantach. W średniej i najwyższej wersji wyposażenia.
Sylwetka  Audi A7 Sportback przywodzi na myśl atletyczną rzeźbę z długą maską silnika, dużym rozstawem osi i krótkimi zwisami. Wyraźnie zarysowane krawędzie podkreślają koła, których średnica sięga 21 cali, i wskazują na geny Audi quattro. Te z kolei określają proporcje sylwetki pojazdu. Definiuje ją dynamiczna linia dachu, opadająca sprężyście ku tyłowi.
Podobnie jak w poprzednim modelu, tył pojazdu zwęża się na podobieństwo rufy jachtu. Długa pokrywa bagażnika kończy się wyrazistą, łukowatą krawędzią, z której przy prędkości 120 km/h elektrycznie wysuwa się spojler. Płaskie pasmo świetlne – element stylistyczny wspólny dla wszystkich topowych modeli Audi – łączy tylne światła zbudowane z 13 pionowych segmentów każde. Podczas odblokowywania i zamykania drzwi, przez światła tylne i przez reflektory przednie przebiegają dynamiczne animacje świetlne, demonstrując – jeszcze zanim auto ruszy –  moc tego dużego coupé. Progresywna stylistyka zewnętrzna Audi A7 Sportback zakłada zupełne wyeliminowanie elementów chromowanych.

 

Stylistyka pojazdu studyjnego w samochodzie produkcji seryjnej: wnętrze

We wnętrzu, w unikalny sposób stapiają się w jedno stylistyka i technika. Wnętrze Audi A7 Sportback budzi podziw swoją futurystyczną atmosferą luksusowego apartamentu. Jego zredukowany, czysty język formalny tworzy oryginalną równowagę między napięciem, a spokojem. Poziomy przebieg linii i smukła deska rozdzielcza dają wrażenie dużej przestrzeni. Zorientowana w stronę kierowcy konsola środkowa podkreśla sportowy charakter pojazdu typu Gran Turismo.
Górny wyświetlacz o przekątnej 10,1 cala (w pojazdach wyposażonych w nawigację MMI Navigation plus) zwrócony jest ku kierowcy. Jego idealnie czarna powierzchnia niemal niezauważalnie zlewa się z otoczeniem. Wyświetlacz ujęty jest w aluminiową klamrę w kolorze szarego grafitu, której brzegi sprawiają wrażenie rzeźbionych. Ekran użytkownika pojawia się na wyświetlaczu zaraz po otwarciu samochodu. Jego wygląd wpisuje się w minimalistyczną stylistykę wnętrza, a komunikaty z niego płynące są zwięzłe i łatwo zrozumiałe.

 

Sterowanie jednym dotykiem: system obsługi dotykowej MMI touch response i obsługa głosowa online

 Audi A7 konsekwentnie realizuje założenia strategii cyfryzacji, które wcześniej pojawiły się w modelu A8. Architektura wnętrza zaadaptowała nową, opracowaną przez Audi koncepcję obsługi dotykowej MMI touch response. Dwa duże, dotykowe wyświetlacze wysokiej rozdzielczości zastąpiły regulator obrotowo-przyciskowy oraz tradycyjne przyciski z modelu poprzedniego.
Wyświetlacz górny, to centrum sterowania systemami infotainment. Z kolei wyświetlacz dolny o przekątnej 8,6 cala, umieszczony na asymetrycznej konsoli tunelu środkowego, pozwala na sterowanie klimatyzacją i funkcjami komfortu oraz na ręczne wprowadzanie tekstu. Nadgarstek kierowcy spoczywa wtedy na ergonomicznej, szerokiej dźwigni zmiany biegów.
Dzięki funkcji obsługi głosowej, przeprowadzenie wielu operacji na pokładzie samochodu przebiega łatwiej i bardziej komfortowo. Nawigacja MMI Navigation plus sprawia, że system dialogowy rozumiejący język potoczny przetwarza pytania i polecenia w oparciu o informacje magazynowane w pamięci komputera pokładowego i równolegle w oparciu o szczegółową wiedzę pozyskiwaną z chmury.

 

Kompleksowe skomunikowanie dla większego komfortu i bezpieczeństwa: systemy infotainment i connect

Kompleksowe skomunikowanie  Audi A7 sprawia, że samochód ten jest doskonałym towarzyszem długich podróży. Pasażerowie otrzymują więcej komfortu, więcej bezpieczeństwa i więcej możliwości indywidualizacji. Poziom rozbudowy systemów infotainment i connectivity jest równy temu, który występuje w  Audi A8. Aż siedmiu kierowców może zapisać swoje ulubione ustawienia w indywidualnych profilach użytkowników. Spersonalizować można nawet 400 parametrów. Usługi online Audi connect zostały poszerzone m.in. o informacje Car-to-X o znakach drogowych i zagrożeniach, wykorzystujące inteligencję rozproszoną floty Audi.

Inteligentne i komfortowe: systemy Audi AI

Przyciskiem AI kierowca aktywuje funkcje jazdy automatycznej – parkowania i wjazdu do garażu.  Dzięki nim, A7 Sportback automatycznie i samodzielnie wjeżdża na miejsce parkingowe lub do garażu. W podobny sposób z nich wyjeżdża. Kierowca może najpierw wysiąść z pojazdu i rozpocząć manewry z pomocą aplikacji myAudi App na smartfonie. By je ciągle monitorować, przytrzymuje przycisk Audi AI. Centralny sterownik systemów wsparcia kierowcy (zFAS) nieprzerwanie oblicza obraz otoczenia, wykorzystując dane napływające z czujników.
Oprócz systemów Audi AI, w  A7 Sportback znajduje się 39 innych systemów wsparcia odciążających kierowcę. Zebrano je w trzech pakietach Audi AI: pakiecie systemów wspomagających parkowanie , pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu miejskim, pakiecie systemów wspomagających kierowcę w ruchu pozamiejskim. Ten ostatni obejmuje m. in. asystenta wydajności wspierającego ekonomiczną jazdę oraz adaptacyjnego asystenta jazdy (ADA) uzupełniającego zakres funkcji adaptacyjnego tempomatu adaptive cruise control (ACC) o ingerencje w pracę układu kierowniczego kontrolujące zachowanie odpowiedniego toru jazdy.

 

Prowadzenie i komfort w długiej podróży: podwozie

 Audi A7 poszerza syntetyczne podejście do sportowego ducha i komfortu. Opcjonalny, dynamiczny układ kierowniczy działający na cztery koła,  elektroniczna platforma podwozia (EFP), czyli centralny system sterujący wszystkimi funkcjami podwozia i ulepszone zawieszenie pneumatyczne sprawiają, że samochód zyskuje na zwrotności, zwinności i komforcie. A7 staje się doskonałym autem typu Gran Turismo: dynamicznym i zwrotnym na krętych drogach poza terenem zabudowanym, a jednocześnie komfortowym na długich trasach pokonywanych autostradą.

 

Rozbudowana koncepcja elektryfikacji: system mild hybrid zapewniający wyższą wydajność i większy komfort

Wszystkie jednostki napędowe Audi A7 Sportback standardowo wyposażono w system mild hybrid (MHEV), zapewniający wyższą wydajność i większy komfort. Silniki V6 skompilowano z  pokładową siecią elektryczną o napięciu 48 V. Jednostka alternator – rozrusznik (RSG) współpracuje w takim układzie z akumulatorem litowo-jonowym i podczas hamowania osiąga moc  rekuperacji nawet 12 kW. Czterodrzwiowe coupé przy prędkościach od 55 do 160 km/h może żeglować na jałowym biegu z wyłączonym silnikiem, a RSG jest w stanie komfortowo, ponownie go uruchomić.

Możliwości systemu start-stop zostały znacznie poszerzone. Funkcja ta uaktywnia się teraz przy prędkości 22 km/h. Gdy tylko pojazd przed nami ruszy, dane pozyskiwane z kamery zamontowanej w przodzie pojazdu dają sygnał do ponownego włączenia silnika. W rzeczywistych warunkach drogowych technika MHEV obniża zużycie paliwa nawet o 0,7 litra na 100 km.

 

Koncepcja nadwozia: Coupé, Limuzyna i Avant w jednym

Model A7 Sportback łączy w sobie to co najlepsze w trzech wersjach nadwozia i jest dynamicznym, uniwersalnym samochodem do użytkowania zarówno w pracy, jak i w czasie wolnym. Oferuje stylistykę modelu Coupé, przestronność limuzyny oraz wszechstronność Avanta. Koncepcja wnętrza A7 Sportback, nawet mimo jeszcze bardziej dynamicznie zarysowanej linii dachu, przekonuje większą przestrzenią i lepszym komfortem siedzenia. W porównaniu do modelu poprzedniego, długość wnętrza wzrosła o 21 mm, dając większą swobodę dla kolan pasażerów siedzących z tyłu. Równocześnie, w tym samym obszarze zwiększyła się strefa wokół głowy. Szerokość tunelu na długie przedmioty wzrosła w porównaniu z poprzednikiem do 1050 mm.

Rozbudowana oferta nowo zaprojektowanych foteli obejmuje w swej topowej wersji zindywidualizowane, profilowane fotele przednie z funkcją wentylacji i masażu. Pojedyncze fotele tylne  oferują dużo miejsca i wysoki komfort. Pakiety najnowocześniejszych opcji czynią korzystanie z  Audi A7 Sportback jeszcze wygodniejszym. Pakiet jakości powietrza poprawia jakość powietrza we wnętrzu, nadając mu delikatny zapach. W skład pakietu wchodzi również jonizator i wydajny filtr.

Zwiększona dynamika, precyzja prowadzenia i doskonały komfort jazdy, to zasługa wielomateriałowej karoserii, wykonanej w ogromnej mierze z aluminium i stali. Aluminiowe są dla przykładu wszystkie wierzchnie jej warstwy. Biorąc pod uwagę sztywności karoserii, aeroakustykę i aerodynamikę,  Audi A7 Sportback to ścisła światowa czołówka. Gran Turismo rozpieszcza pasażerów zwiększonym komfortem akustycznym i dzięki dopracowanej aerodynamice, minimalnymi odgłosami wiatru.

Więcej światła we wnętrzu zapewnia ulepszony panoramiczny szklany dach z wyjątkowo dużymi powierzchniami szklanymi. Ogrzewana szyba przednia i wycieraczki ze zintegrowanymi dyszami spryskiwaczy, to kolejne nowe opcje zapewniające większy komfort.

Pomimo bardzo dynamicznego przebiegu linii nadwozia, bagażnik ma w bazowym ustawieniu 535 l. pojemności. Po złożeniu oparć tylnych siedzeń, jego pojemność wzrasta do 1390 l. Na życzenie, pokrywa bagażnika otwiera się i zamyka przy pomocy sterowania sensorycznego, reagującego na ruch stopą.