Prezentowany po raz pierwszy na tegorocznym Salonie Samochodowym w Genewie pojazd i-TRIL Concept zademonstruje wszechstronność badań Toyoty nad innowacyjnymi technologiami – przede wszystkim w dziedzinie autonomicznej jazdy, alternatywnych napędów oraz rozwiązań poprawiających jakość prowadzenia i zapewniających radość z jazdy. 3-miejscowy mikrosamochód z silnikiem elektrycznym będzie mógł poruszać się bez udziału kierowcy.
- i-TRIL Concept – nowy miejski pojazd Toyoty z silnikiem elektrycznym, o zasięgu ponad 200 km;
- Udoskonalony system aktywnego przechylania Active Lean;
- Innowacyjny design 3-osobowej kabiny, ułatwiający poruszanie się po małych i średnich miastach;
- Nowatorski system „Relaxed Engagement” – kierowanie pojazdem za pomocą kontrolerów;
- Funkcja autonomicznego prowadzenia.
Pojazd jest wyposażony w system aktywnego przechylania Active Lean, który spotkał się z entuzjastycznym przyjęciem przez kierowców miejskiego i-Roada w Grenoble oraz w Tokio. Opracowany przez Toyota Motor Europe i studio ED2 i-TRIL stanowi alternatywę dla samochodów segmentów A i B, motocykli oraz innych pojazdów elektrycznych.
Zwiastujący nowe podejście do motoryzacji i-TRIL to więcej, niż tylko środek transportu. Zgodnie z wprowadzoną przez prezydenta Toyoty, Akio Toyodę zasadą, że wszystkie nowe pojazdy Toyoty mają dawać kierowcom przyjemność z prowadzenia, zaprojektowano go według filozofii Waku Doki (po japońsku oznacza to „bicie serca”), by pokazać, że miejskie pojazdy elektryczne mogą być ekscytujące.
Jako nowy środek transportu dla osób pragnących czerpać radość jazdy po mieście, i-TRIL odzwierciedla najlepsze aspekty motoryzacji przyszłości – o wiele więcej, niż tylko przyjazność dla środowiska.
Dla mieszkanek małych i średnich miast
Koncept i-TRIL został stworzony z myślą o nowej kategorii klientów, której typową reprezentantką jest mająca dwójkę dzieci, ceniąca oryginalny styl życia aktywna kobieta, mieszkająca w małym lub średniej wielkości mieście. Według badań Unii Europejskiej, w przyszłości nie należy raczej oczekiwać dalszej ekspansji wielkich metropolii, takich jak Londyn czy Paryż, a stopniowego rozwoju zurbanizowanych obszarów wokół dużych miast, które będą tworzyły podmiejskie ośrodki o średniej gęstości zabudowy.
Takich miast, określanych terminem SMESTO (Small to MEdium Sized TOwn), jest już w Europie wiele, a ich mieszkańcy często korzystają z samochodu, dojeżdżając do pracy, odwożąc dzieci do szkoły, robiąc zakupy, odwiedzając restauracje i spotykając się ze znajomymi. Taki rodzaj mobilności, związany z pokonywaniem dużej liczby krótkich odcinków, stwarza zapotrzebowanie na małe i zwinne pojazdy miejskie.
Badania przeprowadzone przez Toyotę wśród mieszkańców SMESTO wskazały nową kategorię potencjalnych klientów: pewną siebie, aktywną matkę, która stara się pogodzić potrzeby swoje i dzieci. O atrakcyjności i-TRIL dla tej grupy kierowców decydują 3 nowatorskie rozwiązania – system aktywnego przechylania pojazdu na zakrętach Active Lean, prowadzenie metodą „Relaxed Engagement” oraz nowatorski układ siedzeń 1 plus 2.
Technologia Active Lean
Napędzany silnikiem elektrycznym i-TRIL waży zaledwie 600 kg, ma 2830 mm długości i 1460 mm wysokości. Rozstaw kół przednich to 1200 mm, zaś tylnych 600 mm. Przegub między tylną osią i kabiną umożliwia przechylanie nadwozia i przednich kół w zakrętach, podczas gdy napędzane koła tylne pozostają wciąż prostopadłe do nawierzchni.
Przednie koła wraz z błotnikami są wyraźnie oddzielone od nadwozia, co ułatwia ich przechylanie. To powoduje przechył kabiny o kształcie zbliżonym do kokonu.
Drzwi odchylają się ku górze na zawiasach umieszczonych na pochyłych słupkach przednich, co zapewnia łatwe wchodzenie do wnętrza również pasażerom tylnych siedzeń, a jednocześnie nie wymaga większej przestrzeni na parkingu niż w przypadku konwencjonalnych drzwi.
Przemyślaną architekturę pojazdu z szeroką tylną częścią kabiny, mieszczącą dwuosobową kanapę, podkreśla zespół tylnych lamp, ciągnący się przez całą szerokość samochodu nad wyraźnie wyodrębnionym zespołem tylnej osi z elektryczną jednostką napędową.
Korzystając ze swoich wcześniejszych doświadczeń z technologią Active Lean, inżynierowie Toyoty stwierdzili, że przechylenie pojazdu o kąt 10 stopni daje doskonałe połączenie stabilności i przyczepności z przyjemnością jazdy oraz mniejszym ryzykiem wystąpienia choroby lokomocyjnej u pasażerów. Przy kącie skrętu przednich kół sięgającym 25 stopni, technologia ta zapewnia promień skrętu 4 m (podobny jak w przypadku Toyoty iQ). Dzięki temu i-TRIL nie tylko daje radość z jazdy nawet przy umiarkowanych prędkościach, ale i pozwala poruszać się sprawnie w ciasnych uliczkach.
Nowy samochód koncepcyjny Toyoty może po pełnym naładowaniu akumulatora przejechać ponad 200 km i jest w stanie poruszać się autonomicznie. Został jednak stworzony z myślą o tym, by umożliwić czerpanie przyjemności z prowadzenia użytkownikom, którzy chcą robić to samodzielnie.
Relaxed Engagement
Podczas prac nad układem „Relaxed Engagement”, potencjalnych klientów poproszono o wypróbowanie różnych pozycji na miejscu kierowcy. Za najwygodniejszą uznali pozycję dość wysoką, jednak rozluźnioną, zbliżoną do zajmowanej w gokarcie, z wygodnym dostępem do modułu sterowania.
Zarówno zmiana kierunku jazdy, jak i przyspieszanie oraz hamowanie realizowane są za pomocą technologii drive-by-wire. Do kierowania pojazdem i-TRIL służą kontrolery dla lewej i prawej ręki (działające podobnie jak komputerowa mysz lub joystick), umieszczone pod elastyczną tkaniną pokrywającą moduł ręcznego sterowania. Podstawa fotela kierowcy zaopatrzona jest w umiejscowiony po środku element, zapewniający dobre podparcie nóg.
Podczas jazdy autonomicznej i-TRIL sygnalizuje pasażerom zamiar skrętu, podświetlając odpowiednio lewą lub prawą skrajną część tablicy przyrządów i informując w ten sposób, w którą stronę przechyli się kabina.
Pojazd nie ma żadnych innych elementów sterujących, dźwigni zmiany biegów ani nawet zegarów. W trybie sterowania ręcznego wszelkie niezbędne kierowcy informacje prezentowane są na przedniej szybie przez wyświetlacz projekcyjny. Sterowanie systemem multimedialnym odbywa się za pomocą poleceń głosowych, rozpoznawanych przez system sztucznej inteligencji.
Układ siedzeń 1 plus 2
Zastosowany w i-TRIL układ siedzeń 1 plus 2 wprowadza nową definicję przestrzeni w kabinie samochodu. Obecna filozofia projektowania wnętrz pojazdów koncentruje się wokół kierowcy. Układ wnętrza i-TRIL zapewnia pasażerom siedzącym z tyłu lepszą widoczność do przodu, niezakłóconą zagłówkiem przedniego fotela. Zagłówek ten zamocowany jest do sufitu i opuszcza się po włączeniu pojazdu. Pasażerowie mają też dużo miejsca na nogi po obu stronach przedniego fotela – dzięki temu samochodem mogą wygodnie podróżować trzy dorosłe osoby.
Wiele uwagi poświęcono łatwości zajmowania miejsca przez kierowcę i wysiadania z pojazdu. Drzwi otwierają się wraz z częścią podłogi, co eliminuje konieczność przekraczania progu i ułatwia wyjście z kabiny. Oprócz tego przedni fotel można obrócić w bok o 20 stopni – rozwiązanie to upraszcza zarówno wsiadanie, jak i wysiadanie.
Nowatorskie wykończenie kabiny nie przypomina wnętrz współczesnych samochodów. Tapicerka materiałowa i z alcantary oraz drewniane wykończenie podłogi są wykonane z surowców pochodzących z recyklingu. Wzór tkaniny tapicerki na kanapie o rozchodzących się na boki promieniach podkreśla szerokość tylnej części kabiny. Mimo odseparowania przedniej i tylnej części przy pomocy zastosowania różnych materiałów wykończenia, wnętrze kabiny ma spójny charakter, który jest podkreślony uwypuklonym systemem nawiewu powietrza. Specjalnie zaprojektowany bieżnik opon Goodyear (19” z przodu, 20” z tyłu) ma wzór dopasowany do wykończenia wnętrza.