- Wizja kompaktowego SUV-a przyszłości
- Koncepcja „inside-out” tworzy silną synergię wzornictwa nadwozia i wnętrza
- Nowatorska koncepcja totalnej interakcji z urządzeniami pokładowymi: przestrzennie rozplanowany interfejs użytkownika (Human Machine Interface)
- Pierwsze praktyczne wdrożenie przełomowej koncepcji foteli Kinetic Seat
- Zaprojektowany przez ED2 – europejskie centrum projektowe Lexusa
Na Paryskim Salonie Motoryzacyjnym 2016 będzie miała miejsce światowa premiera koncepcyjnej wersji nowego crossovera Lexusa – modelu UX, będącego firmową wizją kompaktowego SUV-a przyszłości. Zaprojektowany przez ED2 – ulokowane na południu Francji centrum projektowe Lexusa, koncepcyjny model UX reprezentuje nowy etap ewolucji linii designerskiej marki i na nowo definiuje doznania z jazdy.
„Największym wyzwaniem dla każdego projektanta jest zawsze wykreowanie czegoś nowego i oryginalnego, ale z uwzględnieniem specyfiki zarówno odbiorcy, jak i marki. I oto mamy kolejny przykład możliwości, jakie niesie przyjęta przez nas idea designerska, ukierunkowana na spełnienie obu tych kryteriów. Mocny, przepełniony artyzmem i nowoczesnością luksusowy produkt, który w jeszcze większym stopniu wzmacnia wyjątkową pozycję marki Lexus.”
Simon Humphies, prezes ED²
Koncepcyjny UX zawiera zupełnie nową, wyrazistą interpretację charakterystycznych dla Lexusa znamion designerskich, odzwierciedlając nieustanną dbałość marki, aby każdy tworzony model samochodu miał swój indywidualny charakter i styl, za którym stoi mocna idea – tu reprezentowana przez śmiałą koncepcję „inside out” i przewrotne wzornictwo wnętrza.
Jego śmiałe linie podkreślają obecność nieszablonowych, wybiegających w przyszłość rozwiązań technicznych, pozwalających w pełni zanurzyć się w ekscytujących doznaniach. Ich źródłem jest ergonomiczny kokpit, który płynnie łączy się z ciałem kierowcy, oraz innowacyjne, przestrzenne rozplanowanie interfejsu użytkownika.
W samochodzie tym zadebiutują również nowatorskie fotele Kinetic Seat Concept, na nowo definiujące podstawy konstrukcyjne siedzeń samochodowych.
Koncepcyjny Lexus UX jest zakorzeniony w niezwykle bogatych doświadczeniach marki na rynku modeli SUV. Lexus był pionierem segmentu SUV, wprowadzając w roku 1990 modele RX i LX, które jako pierwsze w świecie motoryzacji łączyły możliwości terenowe z najwyższym poziomem luksusu.
Wprowadzony w 2004 roku RX w wersji hybrydowej był pierwszym na rynku modelem SUV z napędem spalinowo-elektrycznym. W roku 2014 średniej wielkości SUV, jakim jest model NX, zademonstrował, że praktyczność daje się połączyć z oryginalną i efektowną stylistyką.
Europejski segment luksusowych modeli SUV średniej wielkości jest najszybciej rozwijającym się rynkiem samochodowym. Mierzący w młodą klientelę poszukującą więcej luksusu oprawionego w niepowtarzalną stylistykę, funkcjonalnego wnętrza i fascynujących doznań za kierownicą, a także w grono tradycyjnych odbiorców marek premium pragnących przesiąść się w coś mniejszego nie tracąc przy tym na komforcie, pozycji za kierownicą i przestronności, UX ma wszelkie atuty, by stać się liderem swojego segmentu.
Koncepcyjny UX jest kwintesencją dążeń marki do przyciągnięcia szerokiej grupy nowych nabywców, młodszych, wrośniętych na stałe w miejską atmosferę „mieszczuchów”, dla których będzie to pierwszy w życiu Lexus.
REWOLUCYJNA FORMA KOMPAKTOWEGO CROSSOVERA
„Naszym celem było stworzenie nowej kategorii kompaktowego crossovera. Takiego, który w oczach swoich odbiorców wyróżni się czymś wyjątkowym i przeniesie ich w zupełnie nowy wymiar doznań. Inspirację czerpaliśmy z wielu źródeł, ale głównymi były koncepcja stylistyczna 'in and out’ oraz kluczowe cechy jego charakteru: krzepkość i zwinność. Wywodzą się one z jednego z fundamentów marki Lexus: idei 'mimo to’. Szukaliśmy inspiracji w synergii wzajemnych przeciwieństw, obecnej w architekturze, modzie i naturze, nie zapominając przy tym o połączeniu lekkości z walorami konstrukcyjnymi, artystycznymi i emocjonalnymi.”
Stephan Rasmussen, projektant nadwozi w ED2
Koncepcyjny UX jest nową odmianą czteromiejscowego crossovera, która łączy niemal grubiański wygląd klasycznego pojazdu terenowego 4×4 z niskim prześwitem i pozycją za kierownicą typową dla modelu coupe, sygnalizując doskonałe własności dynamiczne ukryte w kompaktowej formie designerskiej.
NIEZWYKŁA KONCEPCJA WZORNICZA „INSIDE-OUT”
„Koncepcja wzornicza 'inside-out’ wyłoniła się z długich dyskusji wewnątrz naszego zespołu. Chcieliśmy pokazać jej ukierunkowanie na człowieka w mocnym aspekcie zarówno wizualnym, jak i filozoficznym. Wszyscy projektanci tego samochodu uznali, że ważną rzeczą będzie silna symbioza jego nadwozia i wnętrza. Kluczowym zadaniem było wykreowanie atmosfery spójności – aby linie nadwozia zapowiadały, co kryje optycznie nawiązujące do nich wnętrze.”
Alexandre Gommier, projektant wnętrz samochodowych w ED2
Najważniejszym aspektem designerskim była futurystyczna koncepcja „inside-out”, zakładająca silną synergię stylistyki nadwozia i wnętrza. W widoku z góry najmocniej przejawia się ona w architekturze kabiny, której linie rozchodzą się na zewnątrz, na wzór litery X.
Łuki przednich błotników płynnie przechodzą w zarys kabiny, tworząc oprawy dla elektronicznych lusterek wstecznych, które w miejsce zwierciadeł skrywają kamery. Górna powierzchni deski rozdzielczej poprowadzona jest poniżej tych opraw, co nadaje jej nieszablonowy wygląd, a jednocześnie zapewnia doskonałą widoczność do przodu. Przepływające w kierunku tyłu krzywizny nadwozia ponownie przenikają do kabiny, formując szkielet dla zagłówków tylnych siedzeń.
Krzyżowo rozchodzące się na zewnątrz linie wnętrza zwieńczają potężne, charakterystyczne dla pojazdu 4×4 błotniki, w których aerodynamicznie ukształtowane nadkola stanowią kolejny element designerski.
WIDOCZNY SZKIELET WEWNĘTRZNY
Motyw stylistyczny „inside-out” dodatkowo podkreślają łuki nadkoli, relingi dachowe i kamery zastępujące zewnętrzne lusterka wsteczne. Wszystkie mają taki sam materiał wykończeniowy i reprezentują spójną, choć nieciągłą strukturę kośćca. Wewnętrzny szkielet samochodu uwidacznia się na zewnątrz w postaci między innymi wnikających do kabiny relingów dachowych, które formują strukturę przednich słupków, i na powrót objawia się w mocowaniach kamer na drzwiach bocznych.
GŁĘBOKO RZEŹBIONE PŁYNNE LINIE
„Intensywnie pracowaliśmy na modelach glinianych i cyfrowych. Celem nie była efektywność, ale uzyskanie jak najwyższej jakości powierzchni. Mając do dyspozycji wysoce wykwalifikowany, wprawiony w modelach glinianych zespół Takumi, mogliśmy na różne sposoby eksperymentować, by w efekcie uzyskać przepiękne współgranie powierzchni, które są najważniejszym elementem muskularnej, a zarazem eleganckiej i śmiałej stylistyki.”
Stephan Rasmussen, projektant nadwozi w ED2
Kolejne wcielenie charakterystycznie wciętej osłony chłodnicy, która wraz z całą swą oprawą stanowi niepowtarzalny wyróżnik modelu: przestrzennie uformowane miejsce, skąd rozchodzą się linie nadwozia.
Te kluczowe elementy stylistyki nadwozia łączy głęboko rzeźbiona, zmysłowa reminiscencja klasycznego samochodu sportowego. Taka architektura jest unikalną cechą Lexusa: śmiała horyzontalność designu uzyskana objętością, a nie liniami przetłoczeń, przy czym suma tych linii wyznacza oś poziomą samochodu.
W widoku z boku, długa linia maski w jeszcze większym stopniu podkreśla mocno horyzontalny układ designu, zaś wierzchołek kabiny został celowo przesunięty daleko do tyłu, by uzyskać dynamiczny, a zarazem charakterystyczny profil.
Te kluczowe elementy architektury łączą się w głęboko wyprofilowanych, zmysłowych powierzchniach, tworząc śmiałe i wysmakowane wzornictwo.
POWŁOKI LAKIEROWE DEFINIUJĄ FORMĘ
Nawet kolory nadwozia zostały dobrane w taki sposób, aby podkreślały kształty bryły samochodu. Wobec braku krawędzi przetłoczeń, wielopowłokowa głębia nowo opracowanego lakieru o nazwie Immersive Amethyst akcentuje zmiany objętościowe, podkreślając rzeźbione rysy nadwozia i wyrażając samochód jako bryłę, a nie jako prosty, liniowo zorientowany design.
INNOWACYJNE SYGNATURY WZORNICZE
Koncepcja „inside-out” znajduje swój wyraz nie tylko w ogólnej architekturze designu, ale również w licznych szczegółach nadwozia i wnętrza, z których znaczna część stanowi kolejną, bardziej awangardową interpretację charakterystycznych sygnatur wzorniczych Lexusa.
Ukształtowane w formie litery L światła dzienne, które tradycyjnie osadzane były poniżej reflektorów, teraz je przenikają. Zaś tylne światła mają bardziej przestrzenną formę i zostały wkomponowane w tylny spojler. I razem z przednimi światłami tworzą wyraźną, horyzontalną oś wzdłuż bryły nadwozia.
Rozwinięcie wzoru świateł dziennych tworzą włókna świetlne obejmujące wloty powietrza przy skrajach przedniego zderzaka, swą formą nawiązujące do wzoru siatki w osłonie chłodnicy. Siatka ta promieniście rozchodzi się od znaczka marki, a następnie jej wzór podejmowany jest przez przyległe włókna świetlne, podkreślając szerokość sylwetki auta i przyczyniając się do jego mocniejszej prezencji na drodze.
Również specyficzne ogumienie kół wpisuje się w ideę rozmywania granic pomiędzy różnymi materiałami. Kształtowane z użyciem techniki laserowej opony łączą w sobie dwa wyjątkowe aspekty. Wzór bieżnika ma charakter sportowy, maksymalizując kontakt z nawierzchnią i w ten sposób zapewniając mocne trzymanie się drogi. Natomiast ściany opony, poprzez podział sekcyjny i doskonałą integrację z wzorem tarcz kół podkreślają crossowy profil samochodu. Poszczególne sekcje tarczy koła płynnie przechodzą w rysunek ogumienia, co sprawia, że jej ramiona optycznie spinają sekcje opony. W rezultacie koło z oponą odbierane jest jako całość, a nie dwie odrębne całości.
PRZEZROCZYSTY PRZEDNI SŁUPEK NADWOZIA
Unikalna, sprawiające wrażenie przezroczystej konstrukcja przedniego słupka rozmywa granice pomiędzy nadwoziem i wnętrzem. Choć skonstruowanie przedniego słupka w całości z przezroczystego polikarbonatu jest realnie możliwe, w koncepcyjnym UX element transparentności sygnalizowany jest poprzez zastosowanie polikarbonowych użebrowań zamocowanych do wykonanego ze stopu aluminium profilu nośnego.
DWA POZIOMY PERCEPCJI LUKSUSU W KABINIE
Sygnalizowany na zewnątrz przez ostrzejszy w wyrazie i agresywniejszy przedni zderzak oraz bardziej miękko ukształtowany zderzak tylny, wystrój wnętrza oferuje dwa różne poziomy percepcji luksusu.
Stylistyka przodu reprezentuje wyrafinowaną dynamikę i sprzyja koncentracji kierowcy, natomiast tył zaprasza atmosferą komfortu i przestronności potężnego modelu typu SUV – z dominującym elementem w postaci przytulnej, miękko wyściełanej sofy, wnikającej w przestrzeń zamkniętą z tyłu drzwiami bagażnika
Obie części spina ze sobą umieszczona centralnie wzdłuż osi podłużnej samochodu samodzielna konsola, rozciągająca się na całej długości kabiny, oraz optycznie transparentne, specjalnego typu przednie fotele. Z kolei różnice aranżacyjne przedniej i tylnej części kabiny potęguje ich odpowiednio dobrana kolorystyka. Przód jest w tonacji ciemnej, komunikując luksus i zorientowanie na kierowcę, podczas gdy tył jest w lżejszej i znacznie jaśniejszej kolorystyce, podkreślającej jego atrakcyjność i przytulność.
NIESCHEMATYCZNE WNĘTRZE
Przełamywanie schematów to druga z kluczowych idei, jakie znalazły swe ucieleśnienie w koncepcyjnym Lexusie UX. Najdobitniej przejawia się ona w przedniej części kabiny, gdzie w miejsce tradycyjnej deski rozdzielczej zastosowano wzajemnie przenikające się i nakładające się na siebie kanciaste formy, które silnie ze sobą współgrają, tworząc układ cieni i kontrastów. Trudno jest przy tym rozpoznać, gdzie się zaczynają i gdzie kończą, co dodatkowo wzmacnia efekt podejścia wzorniczego „inside-out”.
Ta wybitnie japońska zasada designerska głosi, że aby wykreować punkt wystarczy zasugerować jego teoretyczne położenie zbiegającymi się liniami, a resztę dopowie nam mózg, samoistnie wypełniając puste miejsca. Tego rodzaju niebezpośrednie środki wyrazu, które bazują na zasadzie, iż świadomość obecności czegoś w danym miejscu nie musi wypływać z faktu, że to fizycznie widać, stanowią sedno przyjętej przez markę Lexus filozofii designerskiej L-finesse.
W tym przełamującym schematy wnętrzu obowiązuje zasada silnego podporządkowania ergonomii, będąca kolejną sygnaturą marki. Przednie miejsce pasażera jest wyraźnie mniej uprzywilejowane, aby wyeksponować, że to kierowca ma całość pod kontrolą.
PRZEŁOMOWA KONSTRUKCJA FOTELI
Siedzenia w Lexusie UX zainspirowane zostały nowatorską koncepcją foteli Kinetic Seat, co stanowi dodatkowy element fascynujących doznań z jazdy.
Szczegółowe informacje o fotelach Kinetic Seat podane są w odrębnej informacji prasowej.
FASCYNUJĄCA GŁĘBIA PRZESTRZENNI INFORMACYJNEJ
Oprócz tradycyjnego u Lexusa podziału na dwie strefy, wszystkie urządzenia pokładowe podporządkowane są idei totalnego otoczenia współczesnego kierowcy – żyjącego i pracującego w środowisku stałej łączności ze światem – przyjazną techniką.
Mocno uplastyczniona przestrzennie forma rozmieszczenia oprzyrządowania pokładowego to kolejny przykład radykalnego przełamywania schematów w koncepcyjnym UX. Wstępujący układ wskaźników – bliżej dla klimatyzacji, dalej dla nawigacji – optycznie wydłuża kabinę.
Górny wyświetlacz jest w taki sposób umiejscowiony, że wydaje się być położony dalej, pod krawędzią pokrywy komory silnikowej. Zaskakującym, lecz wysoce funkcjonalnym elementem komunikacji, jest uformowany na wzór przezroczystego globusa hologramowy wyświetlacz w zespole wskaźników, prezentujący kombinację analogowych i cyfrowych informacji.
Z kolei wyeksponowana środkowa konsola zawiera krystaliczną strukturę o wielokierunkowo szlifowanych powierzchniach, na tle której wyraźnie widoczne są dla kierowcy i pasażera hologramowe wyświetlacze układu klimatyzacji i multimediów.
NAJNOWOCZEŚNIEJSZE ROZWIĄZANIA TECHNIKI POKŁADOWEJ
W koncepcyjnym modelu UX obecne są również najnowsze osiągnięcia w zakresie elektrotechniki i elektroniki pokładowej. Za przykład mogą posłużyć elektrochromatyczne szyby, a także elektroniczne zewnętrzne lusterka wsteczne, w których w miejsce tradycyjnych zwierciadeł wstawione są kamery, co pozwoliło uczynić ich obudowy znacznie węższymi.
Obrazy z lewego i prawego e-luterka wyświetlane są na wewnętrznych ekranach, które nie są tylko kolejnym gadżetem, ale stanowią kolejny przejaw idei wzorniczej „inside-out”, przełamującej architekturę deski rozdzielczej.
Wszystkie przełączniki są elektrostatyczne, ukryte za przezroczystymi osłonami. Pasażer na przednim fotelu, który w odmienny sposób niż kierowca odbiera nieszablonową deskę rozdzielczą, ma osobny, wbudowany w podłokietnik drzwi, panel dotykowy sterujący centralnym ekranem.
Powtórzony na desce rozdzielczej motyw użebrowania z przedniego słupka nadwozia pozwala nowej generacji użytkownikowi Lexusa doświadczać zupełnie nowej jakości w zakresie wyposażenia audio, jaką tworzy zdejmowana listwa nagłośnieniowa po stronie pasażera.
NOWE PODEJŚCIE DO ERGONOMII
W świetle nowej koncepcji interfejsu człowiek-maszyna, w miejsce tradycyjnego układu deski rozdzielczej ergonomia kokpitu wypływa z ciała kierowcy i poprzez fotel przenosi się na kierownicę.
W połączeniu z nowatorskim, przestrzennie rozplanowanym interfejsem użytkownika, pozwala to całkowicie zanurzyć się w niepowtarzalnych doznaniach z jazdy.