Na Genewskim Salonie Motoryzacyjnym 2015 będzie miał miejsce światowy debiut koncepcyjnego Lexusa LF-SA.
W poprzednim roku Lexus obchodził 25. rocznicą wprowadzenia pierwszego modelu marki jakim był sedan LS400. Dla jej uczczenia europejskie studio projektowe Lexusa – ED2 – otrzymało zadanie stworzenia koncepcyjnego, ultra kompaktowego modelu samochodu miejskiego 2+2, reprezentującego segment B.
Będący ilustracją przyszłych trendów designerskich marki Lexus, koncepcyjny model LF-SA swą śmiałą i emocjonalną stylistyką wchodzi na dotychczas nie eksplorowane przez tę markę tereny.
W świecie przyszłości, który wielu widzi jako zdominowany przez technikę i wirtualne doznania, koncepcyjny LF-SA będzie samochodem ukierunkowanym także na kierowcę i w ten sposób odzwierciedlającym wizję firmy, że najwyższym wyrazem luksusu pozostaną realne wrażenia z jazdy.
Z tego względu koncepcyjny LS-FA łączy śmiałą interpretację firmowej linii designerskiej L-finesse z tradycyjną dla marki przyjemnością prowadzenia, stanowiącą nieodzowny element nowoczesnego luksusu w ujęciu Lexusa.
Odzwierciedlając ducha weekendowej przygody w codziennym pokonywaniu ulic miasta, koncepcyjny LF-SA nakreśla przyszłe kierunki rozwojowe, które w wydaniu Lexusa oznaczają zapewnienie kierowcy prawdziwie luksusowych warunków prowadzenia samochodu w połączeniu z multimedialnymi udogodnieniami, łącznością z Internetem oraz poczuciem bezpieczeństwa.
Ducha przygody daje się odczuć również w doborze kolorystyki: srebrne wykończenie nadwozia nawiązuje do eksploracji przestrzeni kosmicznej, natomiast inspiracją dla tonacji wnętrza był zachód słońca.
Stylistyka zewnętrzna
Zewnętrzne wymiary 3450 mm długości, 1700 mm szerokości i 1430 mm wysokości kompaktowego LF-SA zapewniają mu zwrotność i zwinność, jak przystało na prawdziwie miejski samochód. Jego stylistyka jest szorstka i przekonująca.
Głęboko rzeźbione linie nadwozia są wyrazem awangardowego podejścia stylistycznego, określanego mianem „Time in Design”, w którym odbiór wizualny samochodu zmienia się w zależności od kierunku obserwacji.
Graniaste motywy, promieniujące od centralnie położonego znaczka Lexusa przenoszą charakterystycznie wciętą osłonę chłodnicy w znamionujący moc wymiar przestrzenny, znajdują silne odzwierciedlenie w zarysie przednich błotników oraz boków nadwozia, a równocześnie podkreślają szeroki, mocno osadzony profil poprzeczny samochodu.
Kontrast pomiędzy wklęsłymi i wypukłymi powierzchniami podkreślają głębokie podcięcia ponad łukami nadkoli, szczególnie zauważalne w tylnej części, tworząc niezwykłe proporcje sylwetki oraz nadając jej silny element dynamiki i gotowości do zrywu.
Wcięty zarys osłony chłodnicy znajduje wyraźnie odbicie w kanciastej stylistyce tyłu nadwozia, z ukształtowanymi na wzór litery L kloszami tylnych świateł ze swobodnie zawieszonymi stylizowanymi podporami. Widoczne są charakterystyczne dla Lexusa motywy grotów, np. we wzornictwie świateł dziennych.
Wzornictwo wnętrza
Mimo wysoce kompaktowych wymiarów zewnętrznych, koncepcyjny LF-SA zaskakuje przestronnością swojego wnętrza. Kluczem do poczucia przestronności jest umiejętne operowanie wrażeniem lekkości, widoczne na przykład w postaci zamaszystej linii deski rozdzielczej, która podkreśla szerokość kabiny.
Typowy dla samochodów miejskich układ miejsc w kabinie 2+2 daje wyraźny priorytet kierowcy. Jego fotel jest nieruchomy, natomiast regulowane jest ustawienie kierownicy i pedałów, co sprawia, że to samochód dopasowuje się do kierowcy, a nie odwrotnie.
Natomiast fotel pasażera jest przesuwny, umożliwiając dostęp do tylnych siedzeń.
Takie rozdwojenie funkcjonalne, kreujące priorytetowość miejsca kierowcy, zostało dodatkowo wzmocnione przyjętą konwencją wzorniczą, która operując wolną przestrzenią, materiałami i objętością tworzy dwie wyraźnie widoczne, wzajemnie przenikające się owalnie zarysowane strefy w kabinie.
W zespole wskaźników osadzony jest czarny, stylizowany na krystalicznie hologramowy cyfrowy wyświetlacz. Tradycyjną środkową konsolę zastąpił szerokokątny wyświetlacz projekcyjny, umieszczony pośrodku podstawy szyby czołowej.