- W dniach 18-21 maja odbędzie się 35. edycja historycznego Mille Miglia upamiętniająca ten najsłynniejszy w historii rajd.
- Udział marki Alfa Romeo, sponsora motoryzacyjnego imprezy oraz marki Lancia z kilkoma bezcennymi samochodami zabytkowymi.
- Z Muzeum Alfy Romeo przyjadą trzy perełki: 6C 1750 Gran Sport z 1930 roku, 6C 2300 Mille Miglia z 1938 roku oraz 1900 Super Sprint z 1955 roku.
- Na linii startu pojawią się również Lancia Aprilia z 1937 roku i Lancia Aurelia B24 z 1955 roku.
- Publiczność będzie mogła podziwiać modele Stelvio i Giulia, ostatnie nowości Alfy Romeo stanowiące nowy wzorzec marki.
- Wzdłuż trasy prezentowane będą dwa egzemplarze Lancii Ypsilon Unyca, nowej serii specjalnej glamour.
Od 18 do 21 maja odbędzie się historyczny rajd Mille Miglia, według słów Enzo Ferrariego, „najpiękniejsze na świecie podróżujące muzeum”.
To już 35. Edycja, w której wezmą udział cenne samochody zabytkowe marek Alfa Romeo i Lancia, należące do kolekcji FCA Heritage, struktury, która koordynuje wszystkie działania firmy związane ze światem zabytkowej motoryzacji. Zgodnie z tradycją, ten nieco starodawny rajd, którego marka Alfa Romeo jest sponsorem motoryzacyjnym już trzeci rok z rzędu, rozpoczyna się i zakończy w Brescii, przejeżdżając przez najbardziej oddziałujące na wyobraźnię miejsca Włoch, z punktem zwrotnym w Rzymie.
U boku tych motoryzacyjnych okazów pojawią się ostatnie nowości marki Alfa Romeo: podziwiać będzie można Stelvio, pierwszego SUV-a włoskiej marki, oferującego nawet najbardziej wymagającemu kierowcy niezwykłe doznania podczas jazdy i jednocześnie zapewniającego najwyższy poziom komfortu i uniwersalność, dzięki doskonałym osiągom mechanicznym. Publiczność zachwyci bez wątpienia również fascynująca Giulia, sportowa limuzyna stanowiąca nowy wzorzec Alfy dzięki swoim rewolucyjnym kanonom stylu, sportowemu charakterowi i technologii. W modelu Giulia faktycznie stykają się wszystkie te elementy, dzięki którym Alfa Romeo stała się jedną z najbardziej pożądanych marek na świecie: typowo włoski design, mocne silniki, doskonałe rozłożenie mas, wyjątkowe rozwiązania techniczne oraz najlepszy stosunek masy do mocy.
Na trasie rajdu podziwiać można będzie również dwa egzemplarze Lancii Ypsilon Unyca, nowej specjalnej seriiglamour, będącej wyrazem doskonałej równowagi między wyszukanym stylem casual a dynamiką osiągów.
Alfa Romeo.
6C 1750 Gran Sport (1930).
Na legendarną trasę rajdu „Czerwonej strzały” powracają 6C 1750 Gran Sport z 1930 roku, 6C 2300 Mille Miglia z 1938 roku i 1900 Super Sprint z roku 1956. Są to trzy bezcenne egzemplarze pochodzące z Muzeum Historii Alfy Romeo, zwanego „Wehikułem czasu”, które przemierzą trasy regularnych wyścigów Mille Miglia organizowanych w latach 1927-1957, podczas których samochody z logo węża triumfowały ponad jedenaście razy: to rekordowy sukces, który nie został nigdy pobity.
Oczy wszystkich fanów skierowane będą na 6C 1750 Gran Sport, legendarny model, którym Tazio Nuvolari i Giovanni Battista Guidotti zwyciężyli rajd w 1930 roku. Oprócz anegdoty o „wyprzedzaniu z wyłączonymi światłami”, podczas tego rajdu kierowca z Mantui (Novolari) ustanowił rekordową średnią prędkość 100 km/h. Nadwozie zostało zaprojektowane przez mediolańskie atelier Zagato i do teraz wzbudza zachwyt tych, którzy mają szczęście ją zobaczyć.
6C 2300 Coupé Mille Miglia (1938).
Na starcie przy Viale Venezia znajdzie się również 6C 2300 Coupé Mille Miglia karoserią zaczerpniętą od wersji Touring, podobna do samochodu, który zwyciężył w tej klasie w edycji 1937 i zdobył czwarte miejsce w klasyfikacji ogólnej, dzięki doskonałym osiągom oddziedziczonym z pierwszej serii 6C 2300 Pescara. Nazwa „Mille Miglia” jest hołdem dla niezwykłych wyników osiągniętych w edycji 1937: pierwsze miejsce w swojej kategorii i czwarte w klasyfikacji ogólnej. Pod maską pracuje silnik z 6 cylindrami w rzędzie o pojemności 2309 cm3, który dostarcza moc 95 KM przy 4500 obr./min., dzięki której samochód może poruszać się z prędkością 170 km/h. Za kierownicą samochodu biorącego udział w rajdzie wyjątkowa załoga składająca się z Arturo Merzario i Jean-Pierre Jarier. Świetny zespół reprezentujący chlubną historię Alfy Romeo w sportach samochodowych. Kierowcy ci zdobyli Puchar Świata w wyścigach prototypów sportowych w 1977 roku, zwyciężając we wszystkich wyścigach przewidzianych w kalendarzu za kierownicą swojej Alfy Romeo 33 SC 12.
1900 Super Sprint (1956).
Zgodnie z ugruntowaną tradycją modelu 1900, Sprint została zastąpiona w 1955 roku przez Super Sprint: model podobny do poprzedniego, ale wyróżniający się nowym rozwiązaniem skrzyni biegów z pięcioma biegami. 1900 Super Sprint posiadała te same komponenty mechaniczne, co limuzyna T. I. Super, czyli silnik o pojemności 1975 cm3, dwugardzielowy gaźnik i podwójny tylny przegub Cardana. W drugiej wersji, która w 1956 brała udział w Mille Miglia, samochód dostarcza moc 115 KM przy 5500 obr./min., które umożliwiają mu osiągnięcie znaczącej maksymalnej prędkości 190 km/h.
Lancia.
Aprilia (1937).
Aprilia, zaprezentowana w 1936 roku, stanowi testament duchowy Vincenzo Lancia, który zmarł niedługo po wprowadzeniu modelu na rynek. Auto było nowatorskie jak na owe czasy ze względu na nowoczesną karoserię, jak i nowe rozwiązania techniczne. Jego samonośne czterodrzwiowe nadwozie charakteryzowało się łagodnymi okrągłymi wykończeniami i opływową linią, która pozwoliła na rozpędzenie się do blisko 130 km/h przy niedużym zużyciu paliwa, co pozwoliło nazywać Aprilię samochodem sportowym. W Aprilii po raz pierwszy w silniku Lancii zastosowano półkuliste komory spalania z zaworami umieszczonymi po przeciwnych stronach, a napędzanymi wałkiem rozrządu w głowicy poprzez dźwignię zaworów. Samochód wyposażony był w hamulce bębnowe na wszystkie cztery koła.
Aurelia B24 Spider (1955).
Lancia Aurelia B24 Spider, zaprojektowana przez Pininfarinę i według wielu uważana za najpiękniejszy Spider lat 50., została zaprezentowana podczas Salonu w Brukseli 15 stycznia 1955 r. Samochód wyróżniający się charakterystycznymi elementami estetycznymi, jak chromowane zderzaki, drzwi bez klamek i panoramiczna szyba przednia z cofniętymi słupkami na styl amerykański, został wyprodukowany w 240 egzemplarzach, a jego produkcja zakończyła się w 1955 roku. Silnik, legendarny sześciocylindrowy typu V zaprojektowany przez inżyniera Francesco De Virgilio, miał pojemność 2451 cm3 i dostarczał moc 118 KM, pozwalającą rozwinąć prędkość 180 km/h. Następna wersja „Convertibile America”, która zadebiutowała podczas Salonu Samochodowego w Turynie w styczniu 1956 roku, była bardziej klasyczna i wygodna: silnik miał nieco niższą moc, drzwi zostały wyposażone w klamki i opuszczane szyby. Była ona produkowana do końca 1958 roku. Za kierownicą Aurelii zasiada Helio Ascari, potomek mitycznego Alberto, który triumfował w rajdzie Mille Miglia w 1954 roku za kierownicą Lancii D24.
Również w tym roku, trasa Mille Miglia oferuje kilka wariantów. Każda edycja Mille Miglia jest trochę rajdem, trochę przygodą wyrażającą zachwyt dla tego „najpiękniejszego na świecie podróżującego muzeum” i każda różni się od poprzednich. To właśnie stanowi sekret tego wydarzenia, które rok do roku zbiera coraz liczniejsze grono entuzjastów: to wyraźny znak, że zabytkowe samochody po dziś dzień wzbudzają zachwyt i zainteresowanie starszej i młodszej publiczności, która zbiera się na trasie wyścigu. Obecność FCA Heritage jest potwierdzeniem wyjątkowej uwagi skierowanej przez FCA w stronę samochodów zabytkowych i wydarzeń podkreślających sportową tradycję jej marek.
lanciapress.pl