- Od 26 do 29 października br. w Padwie odbywać się będzie 34. edycja najważniejszej we Włoszech wystawy samochodów zabytkowych.
- Dział FCA Heritage obecny będzie na wystawie wraz z markami Alfa Romeo, Fiat, Lancia i Abarth, reprezentowanymi przez pięć samochodowych „perełek”, które zapisały się na kartach historii motoryzacji.
- Na stoisku pojawią się również nowoczesne Alfa Romeo 4C Spider oraz Abarth 124 spider.
- Salon stanowi od zawsze punkt odniesienia dla miłośników i kolekcjonerów z Włoch i całego świata.
Po raz pierwszy na Salonie w Padwie, FCA Heritage weźmie udział, wystawiając na jednym, okazałym stoisku cztery marki: Alfę Romeo, Fiata, Lancię i Abartha, z dwoma aktualnymi modelami i 5 samochodami zabytkowymi. Stoisko to będzie stanowić dla publiczności podwójną okazją do podziwiania przeszłości i teraźniejszości. To najlepszy sposób, aby podkreślić niepowtarzalność legendarnych marek z projektantami, samochodami, wyścigami i silnikami, które naznaczyły postęp technologiczny oraz odbiły stały ślad w historii wydarzeń sportowych dwudziestego wieku.
Na tegorocznej edycji Salonu Zabytkowych Samochodów i Motocykli, pokazana zostanie galeria aut (Alfa Romeo 33.3 litra Le Mans, Fiat 525 SS, Lancia Aprilia), które zostały niedawno odrestaurowane przez wykwalifikowanych mechaników Działu FCA Heritage i przygotowane do udziału w największych, międzynarodowych wydarzeniach, jak Mille Miglia oraz Goodwood Festival of Speed.
Obok tych niezwykłych samochodów, ponownie wystawiony zostanie także w pełni sprawny, niezwykle rzadki, Fiat 124 Abarth Rally Gr. 4 w żółto-niebieskim kolorze Olio Fiat, który należy do prywatnej kolekcji i niedawno otrzymał Certyfikat autentyczności wydany przez techników Abarth Classiche, oraz Lancia Aprilia, ostatnio zakupiona przez Dział Heritage celem przywrócenia jej pierwotnej doskonałości.
Na stoisku można będzie poznać szczegóły usług certyfikowania i konserwatorskich, które FCA Heritage oferuje swoim miłośnikom i które dostępne są również na platformie internetowej pod adresem www.fcaheritage.com.
Portal ten ma być punktem odniesienia dla wszystkich zainteresowanych historią, wydarzeniami i inicjatywami z udziałem samochodów zabytkowych włoskich marek Grupy. Tutaj miłośnicy mają możliwość zapisania się do Newsletter FCA Heritage i dzięki temu mogą być zawsze na bieżąco z działalnością i usługami, które stopniowo są udostępniane dla poszczególnych marek Grupy. Właściciele zabytkowych samochodów Alfa Romeo, Fiat i Lancia będą z kolei mogli składać wnioski online o „Certyfikat pochodzenia” swojego samochodu, a właściciele zabytkowych samochodów Lancia i Abarth będą mogli wysyłać wnioski o „Certyfikat autentyczności” oraz usługi konserwatorskie oferowane przez Officine Classiche FCA Heritage.
Przy okazji Salonu zostaną również zaprezentowane reprodukcje instrukcji obsługi niektórych najsłynniejszych modeli marek Fiata, Lancii i Alfy Romeo, które wkrótce można będzie zakupić na stronie internetowej.
Kolejną nowością będzie nowa seria olejów silnikowych Selenia Classic: gama olejów, która łączy nowoczesne technologie z miłością do samochodów zabytkowych oraz wzornictwem legendarnych puszek oleju Fiat i Selenia Alfa Romeo. Produkowane we współpracy z PETRONASEM, nowe oleje silnikowe Selenia Classic będą w sprzedaży od 2018 w Autoryzowanej Sieci Grupy FCA.
Wreszcie, do dyspozycji odwiedzających zostaną oddane dwa niezwykłe modele z aktualne produkcji: Alfa Romeo 4C Spider oraz nowy Abarth 124 spider, samochody zaprojektowane, aby zagwarantować doskonałe osiągi oraz maksymalną przyjemność jazdy.
Na stoisku Automobile Club d’Italia oraz ACI Storico – w tym roku poświęconym tematowi „Grand Prix Włoch – Monza Experience” – można będzie ponadto podziwiać niezwykle cenny egzemplarz Alfy Romeo 8C 2300 typ „Monza” (1931), pochodzący z Muzeum Alfy Romeo „Wehikuł czasu” w Arese k. Mediolanu.
Alfa Romeo 33.3 Le Mans (1970).
33.3 to ewolucja poprzedniej dwulitrowej wersji: wyposażona w 8-cylindrowy silnik „V” o pojemności 2998 cm3, z 4 zaworami i bezpośrednim wtryskiem, rozwijała moc 400 KM przy 8000 obr./min i miała sześciostopniową skrzynię biegów. Nadwozie wykonane było z aluminiowych i tytanowych paneli, a rozstaw osi pozostał praktycznie bez zmian w stosunku do 33.2. Maksymalna prędkość wynosiła 330 km/h, a największe sukcesy, do których należy zwycięstwo Vaccarella-Hezemansa w wyścigu Targa Florio, odniosła wersja z 1971 roku Ten prestiżowy samochód swoje miejsce znalazł w Muzeum Alfy Romeo w Arese i w tym roku powrócił na drogi, uczestnicząc w słynnej paradzie Goodwood Festival of Speed, jednej z najważniejszych międzynarodowych imprez poświęconej sportom motorowym.
Fiat 525 SS (1929).
Powstanie Fiata 525SS, szybkiego i luksusowego sportowego kabrioletu produkowanego w latach 1929- 1931 zawdzięczamy Mario Revelli di Beaumont oraz zręczności blacharzy z warsztatów Carrozzerie Speciali Fiat. Model wiele zaczerpnął od Fiata 525, przede wszystkim, jeśli chodzi o część mechaniczną z zawieszeniami ze sztywną osią oraz hydraulicznymi amortyzatorami.
Absolutną nowością był silnik, mocniejszy w porównaniu do wersji seryjnej, o pojemności 3739 cm3 oraz maksymalnej mocy prawie 90 KM, która pozwalała samochodowi osiągnąć prędkość 120 km/h. „SS” jest skrótem „Supercompresso” (super sprężony), odnoszącym się oczywiście do silnika. Model był produkowany w Lingotto od 1929 do 1931 roku i uzyskał wyróżnienia w wielu wyścigach, w tym w „Pucharze Alp” oraz „Pucharze delle Venezie”.
Po zakończeniu pracochłonnej renowacji mechanicznej, w tym roku model 525 SS wziął udział w 22. edycji Vernasca Silver Flag i został wystawiony poza konkursem w Konkursie Elegancji Samochodów, który odbył się w Parco del Valentino. Jeden z czterech istniejących jeszcze na świecie samochód zwykle wystawiany jest w Centro Storico Fiat w Turynie.
Lancia Aprilia (1937).
Zaprezentowana w 1936 roku Aprilia to duchowy testament Vincenzo Lancii, który zmarł niedługo przed wprowadzeniem modelu na rynek. Auto było nowatorskie jak na sedany z tamtych czasów ze względu na nowoczesną karoserię, jak i nowe rozwiązania techniczne. Jego samonośne czterodrzwiowe nadwozie charakteryzowało się łagodnymi okrągłymi wykończeniami i opływową linią, która pozwoliła na rozpędzenie się do blisko 130 km/h przy niedużym zużyciu paliwa. Do tego rezultatu przyczyniał się też nowy silnik z czterema zaworami umieszczonymi w kształcie litery „V” oraz półkuliste komory spalania. Oprócz, tradycyjnych już dla Lancii niezależnych zawieszeń przednich z teleskopem w samochodzie zostały zastosowane niezależne zawiedzenia również na osi tylnej.
Wystawiany samochód, który wchodzi w skład kolekcji FCA Heritage został całkowicie odnowiony i przygotowany do udziału w 90. edycji historycznego Mille Miglia, określanego przez Enzo Ferrari, jako „najpiękniejsze wyścigi na świecie”.
Lancia Aprilia (1946).
W 1939 roku, dwa lata po prezentacji Aprilii i po wyprodukowaniu około 9000 egzemplarzy, Lancia wypuściła jej kolejną serię. Główne modernizacje dotyczyły silnika, który teraz przybrał kształt lekko zwężonej litery „V”, zwiększyła się pojemność jego z 1352 cm³ do 1486 cm³ i poprawiła elastyczność działania, czyli, ogólnie rzecz biorąc, poprawiła się cała mechanika, w tym układ hamowania.
Pomimo wzrostu masy, druga seria Aprilii mogła się pochwalić wyższym momentem na małych prędkościach, dzięki czemu była cichsza podczas jazdy i przyjemna w prowadzeniu. Z estetycznego punktu widzenia druga seria wyróżniała się delikatnie zakrzywioną kratownicą chłodnicy, w odróżnieniu od tej prostej, charakteryzującej samochody należące do pierwszej serii.
Samochód zasilił kolekcję FCA Heritage w październiku 2017, a w najbliższych miesiącach poddany zostanie pracom konserwatorskim, które mają przywrócić mu dawny blask.
Modele z aktualnej produkcji:
Alfa Romeo 4C Spider.
Fascynująca Alfa Romeo 4C Spider to nowoczesna ikona marki, która stanowi esencję sportowego ducha ukrytego w „DNA Alfa Romeo”: to osiągi i doskonałość techniczna ukierunkowana na zapewnienie maksymalnej przyjemności z jazdy w połączeniu z zapierającym dech stylem. Samochód wyposażony jest w mocny, wykonany w całości z aluminium turbodoładowany silnik o pojemności 1750 cm3 z wtryskiem bezpośrednim, z intercoolerem i podwójnym, ciągłym rozdzielaczem faz rozrządu, które pozwalają uzyskać osiągi porównywalne z osiągami supersamochodów: maksymalną prędkość równą 257 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 4,5 sekundy, przyspieszenie boczne 1,1 g oraz maksymalne opóźnienie hamowania 1,25 g. Charakter supersamochodu widać również wyraźnie w doborze materiałów: włókno węglowe, z którego wykonane są elementy kabiny, aluminium, z którego wykonana jest przednia i tylna rama oraz kompozyt SMC o niskiej gęstości, z którego wykonana jest karoseria.
Abarth 124 spider.
Bezpośrednia oś czasu wiąże wystawianego w Padwie Fiata 124 Abarth Rally w kolorze Olio Fiat z lat 70. XX w. z nowym Abarthem 124 spider, który łączy radość, jaką daje spider z emocjami Abartha. Samochód ten, stworzony dzięki olbrzymiemu zaangażowaniu Zespołu Wyścigowego Abarth, stanowi najlepszy wyraz wartości wyróżniających markę Abarth, do których zaliczają się osiągi, mistrzowskie wykonanie oraz postęp techniczny. Abarth 124 spider jest standardowo wyposażony w samoblokujący mechanizm różnicowy, który charakterystyczny jest dla wysokiej klasy samochodów sportowych. Większa część jego masy rozłożona jest pomiędzy osiami, a czterocylindrowy silnik o pojemności 1,4 litra i mocy 170 KM, usytuowany jest za przednią osią. Stosunek masy – odpowiednio rozłożone zaledwie 1060 kg – do mocy jest najlepszy w tej kategorii.
abarthpress.pl