Toyota przygotowała na Salon Samochodowy w Tokio dwa pojazdy koncepcyjne z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe:
- Miejski autobus Sora wykorzystuje nowoczesne systemy elektroniczne, które poprawiają bezpieczeństwo, zwiększają wygodę pasażerów i usprawniają transport publiczny w mieście.
- Samochód klasy premium Fine-Comfort Ride łączy bezemisyjny napęd z przestronnym wnętrzem o elastycznym układzie siedzeń i bogatym wyposażeniem w nowoczesne technologie.
Autobus miejski Sora
Toyota opracowała koncepcyjny pojazd Sora w taki sposób, aby jak najlepiej wykorzystać właściwości zestawu ogniw paliwowych oraz zwiększyć komfort pasażerów korzystających z linii autobusowych. SORA to skrót od słów Sky, Ocean, River, Air (niebo, ocean, rzeka, powietrze), co odzwierciedla cykl obiegu wody w przyrodzie.
Toyota planuje rozpocząć sprzedaż seryjnego modelu opartego na pojeździe koncepcyjnym w roku 2018. Ponad 100 egzemplarzy Sora trafi do sieci autobusów miejskich, głównie w obszarze metropolii tokijskiej, przed Igrzyskami Olimpijskimi i Paraolimpijskimi Tokio 2020.
Pojazd użytkowy dający korzyści całej społeczności
Sora to autobus, który służy ludziom i jest przyjazny dla środowiska, zaś jego przydatność nie ogranicza się tylko do funkcji transportowych. Do zasilania autobusu zaadaptowano system ogniw paliwowych opracowany dla wodorowego samochodu Mirai (TFCS, Toyota Fuel Cell System), który odznacza się doskonałą charakterystyką ekologiczną. Napęd nie emituje dwutlenku węgla ani jakichkolwiek niepożądanych substancji, w szczególności tlenków azotu czy cząstek stałych. Autobus Sora wyposażony jest w wydajny system zasilania, który może pełnić rolę awaryjnego źródła prądu, dostarczającego zewnętrznym odbiornikom do 235 kWh energii elektrycznej przy mocy maksymalnej 9 kW.
Innowacyjne wyposażenie
Projektanci Toyoty wyposażyli autobus Sora w wiele nowatorskich rozwiązań, które do tej pory nie były jeszcze stosowane w Japonii. Należą do nich automatycznie składane siedzenia w miejscu przeznaczonym dla wózków dziecięcych czy inwalidzkich, które tworzą dodatkowe miejsca siedzące, gdy przestrzeń ta nie jest wykorzystywana przez wózki.
System automatycznego zatrzymywania się na przystankach śledzi linię prowadzącą na powierzchni jezdni i wykorzystując automatyczne sterowanie oraz hamowanie zatrzymuje autobus o 3 do 6 cm od krawędzi przystanku i nie więcej niż 10 cm przed lub za wyznaczoną linią czoła pojazdu. Ułatwia to wsiadanie i wysiadanie, co ma szczególne znaczenie dla pasażerów z wózkami dziecięcymi i korzystających z wózków inwalidzkich.
Technologie bezpieczeństwa
Nowością na japońskim rynku są także technologie bezpieczeństwa zastosowane w autobusie Sora. System monitorowania otoczenia opiera działanie na ośmiu wysokorozdzielczych kamerach umieszczonych wewnątrz i na zewnątrz pojazdu. Układ wykrywa pieszych lub rowerzystów wokół autobusu i ostrzega kierowcę o ich obecności za pomocą sygnałów dźwiękowych i wizualnych.
Funkcja kontroli przyspieszenia zapobiega gwałtownemu przyspieszaniu z myślą o bezpieczeństwie stojących pasażerów. Do ich komfortu przyczynia się także naturalny dla napędu elektrycznego brak konieczności zmiany biegów, który eliminuje szarpnięcia.
Większa wygoda dzięki ITS Connect
System ITS Connect, wykorzystujący łączność między pojazdami oraz między pojazdami a infrastrukturą drogową do poprawy bezpieczeństwa jazdy, wraz z systemami wspierającymi konwoje autobusów oraz zapewniającymi pierwszeństwo na światłach (system PTPS, Public Transportation Priority Systems), zwiększają możliwości, szybkość, punktualność i wygodę transportu autobusowego.
Projekt nadwozia
Bryła pojazdu istotnie odbiega od tradycyjnego prostopadłościanu, typowego dla konwencjonalnych autobusów. Przednie i tylne światła wykorzystują diody LED. Dzięki takim rozwiązaniom autobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi już na pierwszy rzut oka wyróżnia się spośród innych.
6-osobowy Fine-Comfort Ride
Samochód koncepcyjny Fine-Comfort Ride z napędem na ogniwa paliwowe to nowy przestronny samochód osobowy klasy premium o elastycznym silniku elektrycznym dużej mocy, zasilanym prądem z wodorowych ogniw paliwowych. Fine-Comfort Ride, jak każdy samochód zasilany ogniwami paliwowymi, nie emituje żadnych spalin ani CO2, a jedynie czystą wodę. Zasięg na poziomie 1000 km (wg japońskiego standardu JC08) jest dostępny po trwającym 3 minuty tankowaniu.
Projekt nadwozia
Nadwozie o ostrych krawędziach stylizowanych na szlifowany diament ma mocny, masywny przód i stopniowo zwęża się do tyłu. W ten sposób uzyskano komfortową przestrzeń w drugim rzędzie siedzeń i dobre właściwości aerodynamiczne. Zastosowanie jednostek elektrycznych zamiast silnika spalinowego dało projektantom dużą swobodę. Koła zostały umieszczone na samych krańcach nadwozia, niemal eliminując zwisy. Osłona nadwozia zwiększa stabilność samochodu i dodatkowo go wycisza.
Wnętrze
Wnętrze jest tak zaprojektowane, aby ekran dotykowy i interfejs wirtualnego agenta były łatwo dostępne dla kierowcy i pasażera. Elektrycznie sterowane fotele można przesuwać i ustawiać w różny sposób, zmieniając układ wnętrza samochodu.
Toyota zaprezentuje koncepcyjne modele Sora i Fine-Comfort Ride w Tokyo Big Sight podczas 45. targów Tokyo Motor Show 2017. Hasłem przewodnim tegorocznej wystawy, która potrwa 12 dni od 25 października do 5 listopada, jest „Beyond the Motor”. Dni prasowe odbędą się 25 i 26 października.
toyotanews.pl